המדריך לבחירת סרטים לקהל החרדי

בדיוק כפי שבציבור החילוני אוהבים מאוד לראות סרטים, הרי שגם בציבור החרדי יש לא מעט משפחות וצעירים אשר נהנים מצפייה בסרטים. עצם זה שסגנון החיים שלהם שונה מהסגנון החילוני, לא אומר בהכרח שהם אינם יכולים לצפות בסרטים המותאמים עבורם, וכן מאופי צפייה מותאם לסגנון החיים שלהם.

הרבה מאוד חילונים נוהגים לחשוב, שהציבור החרדי איננו צורך כלל תרבות המזוהה באופנים מסוימים עם החילוניות, ובפרט סרטים. אך עם השנים נוצר ז'אנר של סרטים חרדיים אותם יוצרים במאים מתוך המגזר, בין אם זה לכלל המשפחה ובין אם זה במיוחד לילדים, אלו סרטים המוצגים במוסדות החינוך וכן במוסדות ציבור מקומיים.

מה זה סרטים חרדיים?

באופן טבעי, סרטים חרדיים הם שונים באופן נרחב מסרטים חילוניים. יש לא מעט איסורים המגבילים את אופי ועלילת הסרטים, דברים שאסור להציג ודברים שאסור לדבר עליהם. מצד שני, הסרטים מתבססים על ערכים שהם רלוונטיים לציבור החרדי. למשל ערכי משפחה, צנעה וכדומה.

סרטים חרדיים יכולים להיות עלילתיים, בדיוק כמו סרטים שהמגזר החילוני נוהג לעשות. עם השנים, בפרט החל משנות האלפיים, החלו יותר ויותר צעירים חרדיים ללמוד קולנוע ולעסוק בכך. נפתחו מוסדות שונים אשר מכשירים קולנועים מן המגזר וכן יש מי שבוחר ללמוד דווקא במוסדות חילוניים בשביל לקבל כלים והכשרה מתאימה לכך.

בסיום הלימודים, כאמור, יכולים הבוגרים לייצר סרטים המתאימים למגזר החרדי על פי אלמנטים שונים. מדובר בסרטים שעונים על הצרכים של המגזר, בין אם זה על קהילה ספציפית ובין אם זה באופן רחב, בין אם מדובר בסרטים רגילים או סרטים המיועדים לשרת מטרה ספציפית. כאמור, הסרטים מתבססים על עולם הערכים החרדי.

כיצד ניתן לבחור סרטים שיתאימו למגזר החרדי

כאמור,סרטים חרדיים מתבססים על ערכים המוכרים בעולם החרדי, הם כוללים מה שנהוג ומותר להציג בפני מגזר זה ונמנעים מלהציג דברים שאינם מקובלים. חשוב להבהיר, זה נכון לכל הגילאים, כלומר, סביר להניח שלא תהיה הבדל בין סרט המיועד לילדים לבין סרט המיועד לכל המשפחה או למבוגרים בהיבטים מסוימים.

כך למשל, סרטים חרדיים לא יציגו דברים שלא נחשבים צנועים או מקובלים, בין אם זה זוגות לא נשואים, קיום יחסים בינאישיים, נישואי תערובת, סרטים חרדיים גם לא יציגו את מה שנעשה בעולם החילוני או בקרב מדינות וקהילות שאינן יהודיות. אם כבר, הן יציגו את תפארתו של המגזר החרדי ומדוע חשוב לשמר אותה.

סרטים חרדיים כן ידברו על עשיית מצוות, לימוד תורה, כיבוד אב ואם, צניעות ודברים אחרים שנחשבים חשובים לציבור החרדי. מטרתם של הסרטים, הם גם לחנך לכך, גם לעודד צעירים לנהוג כך, ובעיקר לעזור לשמר את המסורות והמסגרות הקיימות, באופן מודרני, כלומר דרך סרטים שיכולים לדבר אל כולם ולעורר עניין.

ואם אתם בכל זאת לא מעוניינים בסרטים, אנחנו יכולים להמליץ על חברת הצדיק ופרוייקט האוצר היומי.