מדוע היום תהליך הגשת תביעה קטנה הרבה יותר פשוט

לשכור עורך דין תעבורה

במהלך השנים, מערכת המשפט והמדינה בכלל, מנסים לפשט כמה שניתן את היכולת של אזרחים מן השורה להשתמש בכלים משפטיים בשביל להגן על הזכויות שלהם. המדינה אומנם מנסה להקל על העומס שנוצר עם השנים במערכת המשפט, ויחד עם זאת היא מנסה גם לתת לאזרחים כלים שיעזרו להם להשתמש במערכת בצורה הרבה יותר טובה, מהירה ונוחה.

אחת הדוגמאות הטובות לכך הם השינויים והרפורמות שבוצעו במהלך השנים בכל מה שקשור לתהליך הגשת תביעה קטנה. היום המצב הרבה יותר פשוט ממה שהיה פעם, ולכן אנחנו יכולים למצוא הרבה יותר אנשים אשר משתמשים באופציה זו. בחלק הבאה נסביר מה זו תביעה קטנה, מתי משתמשים בה, וכן מה השינויים שהמדינה יצרה בשביל לפשט את התהליך

מה זו תביעה קטנה ומתי משתמשים בה?

הגשת תביעה קטנה שונה מהגשת תביעה רגילה, מאחר ומדובר בהליך משפטי פשוט שלא נעשה דרך עורכי דין. מדובר בהליך שמיועד לאזרחים שחשים נפגעים מבחינה כלכלית או מבחינות אחרות, ודורשים פיצוי כספי על כך. הסכום המקסימאלי לתביעה קטנה עומד כיום על 38 אלף שקל (יכול להשתנות בהוראת המדינה), והתביעה נידונה בבית משפט לתביעות קטנות.

הרעיון הוא, שהצד התובע יגיש את התביעה, הצד הנתבע יגיש את כתב ההגנה והשופט יחליט מי צודק. זאת מבלי להביא עורכי דין שעלולים למרוח את התהליך ולמשוך אותו זמן רב. שני הצדדים יכולים להציג את הטיעונים שלהם בפני השופט, גם אם אין להם ידע וניסיון משפטי. כך חוסכים זמן  ועלויות.

השימוש באופציה של הגשת תביעה קטנה נעשה בדרך כלל במקרים של הפרת חוזה, אי עמידה בהסכמים, פגיעה שגורמת לעוגמת נפש, קבלת מוצר פגום וכדומה. באופן טבעי, לא מדובר על תביעות מסובכות וארוכות. אלו תביעות הנדונות בבית המשפט באופן מאוד ספציפי, ובתהליך קצר מאוד.

כיצד התהליך מתבצע היום?

היום, להבדיל מבעבר, ניתן לבצע את כל התהליך דרך האינטרנט. לא צריך לגשת פיזית לבצע את הצעדים השונים הקשורים לאופן הגשת תביעה קטנה. כל התהליך ניתן לביצוע דרך האינטרנט, על מנת שכל הצדדים יוכלו לעשות זאת באופן מהיר וזמין.

אנחנו צריכים לזכור, יש אנשים שלא מתגוררים קרוב לבית משפט לתביעות קטנות ולכן הם עלולים להתקשות בביצוע התהליך. לעומת זאת, אם הוא יתבצע דרך האינטרנט, אז יהיה הרבה יותר פשוט לכל הצדדים לבצע אותו באופן מהיר ולסיים אותו בהקדם. סביר להניח שכל צד ירצה שהתהליך יסתיים מהר בשביל לקבל את המענה כמה שיותר מוקדם.

חשוב לומר, לפני שמגישים תביעה קטנה, רצוי מאוד לקרוא את הפרטים, לבדוק מה בדיוק צריך להגיש לבית משפט ואיך לעשות זאת, על מנת שהכל יהיה מסודר ולא יהיה צורך לחזור על התהליך שנית.